We hebben tot nu toe een fantastisch voorjaar. Er zijn al aardig wat dagen geweest waarin we lekker in de korte broek op het water konden bivakkeren. Een toegankelijke manier om dat te doen is met een rubberboot. Toegankelijk met betrekking tot prijs, maar ook in andere zaken. Voor een rubberboot heb je namelijk over het algemeen geen dure winterstalling nodig. Als je deze leeg laat lopen kan het zomaar zo zijn dat je hem kwijt kunt op je zolder of in je schuur. Uiteraard is er met betrekking tot de rubberboot best wel wat te kiezen. Denk je er over om er één aan te schaffen? Lees dan snel verder.
Welke maten zijn er in de rubberboot?
Een rubberboot is er ongeveer vanaf 2,5 meter. Een mooi formaat om bijvoorbeeld lekker in te gaan vissen. Dit zal je dan wel alleen moeten doen want dit formaat is echt net groot genoeg voor één persoon en dan moet je ook niet teveel spullen meenemen. Ook is dit formaat prima geschikt om als bijboot mee te nemen als je erop uit gaat met je grote jacht. Je kunt deze dan achter je boot hangen of als je een wat groter jacht hebt op je dek leggen. Ideaal om als je voor anker ligt even naar de wal te gaan om bijvoorbeeld wat boodschappen te kunnen doen. De formaten gaan na deze maat steeds met ongeveer 0,5 meter omhoog. Hoe groter het formaat hoe luxer de uitvoering wordt. Bij wat grotere formaten zie je vaker dat er een stuur in zit en een wat luxere bank om op te zitten. Of het is meer een zogenoemde RIB boot. Het verschil is dan dat er een harde V-vormige onderkant op zit die ervoor zorgt dat het vaargedrag aanzienlijk beter is. Ook zitten er per formaat behoorlijke verschillen in de kracht van de motor uiteraard.
Welke motor heb ik nodig achter mijn rubberboot?
De motor is een bepalende factor voor het vaargedrag van je rubberboot. De kracht van de motor wordt uitgedrukt in PK’s. Deze is meestal te vinden aan de achterkant van de buitenboordmotor. Het begint meestal met 2,5 PK voor de echt kleinere formaten. Overigens kan daar ook de elektrische buitenboordmotor geschikt voor zijn. Hier ga je niet echt snel mee, maar deze is wel goedkoop in aanschaf. Daarnaast heb je ook nog eens geen dure benzinekosten. Bij de kleinere formaten is het zo dat je met de buitenboordmotor stuurt doordat je deze als een roer kan bewegen. Bij de grotere is er een stuur waarmee je de buitenboordmotor bedient.